RECENZIE: Regatul Umbrelor, Regatul Furtunilor, Regatul Luminilor (Grisha #1, #2, #3) de Leigh Bardugo



Falia Umbrei, un ţinut învăluit în beznă, populat de monştri, distruge treptat Ravka, o naţiune altădată măreaţă.
Alina, o fată orfană, singuratică, descoperă că posedă o putere unică, ce o face să pătrundă în lumea elitei magice a regatului – Grisha. Ar putea ea să destrame vraja demonică a Faliei Umbrei, eliberându-şi ţara?
Întunecatul, o fiinţă cu o putere de seducţie teribilă, este conducătorul Grishei. Dacă îşi va împlini destinul, Alina va fi nevoită să descopere cum să se folosească de harul său şi cum să reziste atracţiei periculoase pe care o simte faţă de temutul stăpân.
Însă în timp ce-şi contemplă viitorul năucitor, Alina nu-l poate uita pe Mal, cel mai bun prieten al său din copilărie.

Regatul Umbrelor (Grisha #1) de Leigh Bardugo (editura TREI, 2013








Am citit trilogia în 2015, însă timpul nu m-a lăsat să-i fac şi o recenzie. Cum urmează o teleconferinţă cu autoarea, astăzi, am decis că e momentul să scriu pe hârtie tot ce am de spus despre această trilogie.
Toate cele trei volume au fost citite împreună cu o prietenă, lucru care mi-a arătat cât de diferit putem simţi sau vedea anumite lucruri în cărţi.
Trilogia Grisha ne introduce în lumea magică a Ravkăi prin Alina Starkov, o fată singuratică şi îndrăgostită de cel mai bun prieten al ei, Mal. Atât ea, cât şi Mal fac parte din Armata Întâi, trimişi să parcurgă Falia Umbrei, care desparte acum  Ravka în două. Lucrurile însă nu decurg după cum s-au aşteptat şi Alina realizează că lucrurile sunt departe de a fi normale pentru ea.
Trebuie să spun că lumea creată de Leigh Bardugo este primul lucru care-mi vine în minte atunci când mă gândesc la Regatul Umbrelor, asta şi Întunecatul.


Chiar dacă par foarte multe noţiuni de învăţat la început, prin Alina, care este şi ea nouă la tot ce se întâmplă în lumea Grisha, ajungem să descoperim secretele acestora şi modul în care îşi folosesc puterile. Grisha formează Armata a Doua, condusă de Întunecat şi este împărţită în 3 Ordine: Corporalki (Sfâşie-Inimi şi Vindecători), Etherealki (Furtunoşi, Inferni, Iscă-Valuri) şi Materialki (Duraşti, Alkemi). 

Lumea este foarte complexă, autoarea, însă, o explorează prin ochii Alinei şi astfel ne sunt explicate toate noţiunile fără a părea că sunt prea multe deodată.
Pe lângă lumea unică creată, personajele sunt la fel de unice şi diferite. Deşi anumite personaje pot să enerveze pe parcursul trilogiei, sunt scrise în aşa fel încât arcul pe care îl fac să merite. Cred că până acum nu există persoană care să nu fi auzit de Întunecat şi cât de mult toată lumea îl iubeşte. Sunt de accord cu ei, Întunecatul este un personaj complex, de la care nu ştii niciodată la ce să te aştepţi. Rolul lui în trilogie este definit de la bun început, însă asta nu se vede decât în cartea a treia, probabil dacă aş reciti trilogia l-aş analiza şi mai în detaliu.
Însă am ajuns la concluzia că Alina este un personaj la fel de complex. Poate nu are misterul pe care îl are Întunecatul, dar are căldura şi nesiguranţa pe care o avem toţi. Simţi nebunia din jurul ei şi totodată raţiunea ei. Trebuie să recunosc că în Regatul Furtunilor, nu o aveam deloc la inimă, dar în Regatul Luminilor mi-a demonstrat că tot ce s-a întâmplat în Regatul Furtunilor a făcut-o mai puternică şi că nu e gata să renunţe. Până la urmă asta căutam în personaje scânteia aceea de a lupta pentru ce este bine şi de a nu renunţa.
În ceea cel priveşte pe Mal, nici cu el nu m-am înţeles prea bine şi recunosc că poate am fost dură cu el, dar la fel ca şi în cazul Alinei prin arcul pe care l-a făcut mi-a demonstrat că nu era egoist, era doar îndrăgostit.
Deşi nu am fost de accord cu plotul romantic, care în anumite situaţii mi se părea prea mult, am ajuns să înţeleg de ce şi acesta era important pentru personaje şi de ce s-a încheiat în modul în care a făcut-o.

Personajele secundare nu sunt lăsate deoparte şi au o mare influenţa asupra acţiuni şi a personajelor principale. Baghra şi Nikolai, sunt două personaje care mi-au rămas în minte şi au făcut lectura şi mai interesantă. Fiecare personaj are parte de arcul său, fie că este secundar, fie că este principal. Ajungi să aştepţi cu nerăbdare ca un anumit personaj să-şi facă apariţia.
Ceea ce mi-a plăcut la această trilogie este şi modul prin care politica intra în discuţie şi cum afecta religia aceea politică. Găsesc foarte rar cărţi în care politica ţării nu este ignorată şi mi-a plăcut foarte mult că în trilogia Grisha am putut să urmăresc această intrigă.
Stilul autoarei este foarte uşor de urmărit, metaforic pe alocuri. Te ţine în priză şi subliniează momentele şocante.
Trilogia este plină de plot twist-uri şi revelaţii care mai de care mai şcocante, dar şi de momente amuzante şi pline de umor pe lângă o poveste de dragoste, care trece peste multe obstacole. Personaje complexe şi dezvoltate foarte frumos pe parcursul trilogie. Şi o lume inedită, care vă va rămâne mult timp în minte.

O recomand pentru toţi iubitori de fantasy şi romance. 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

RECENZIE: Luminile Nordului, Pumnalul Tăinuit, Ocheanul de Ambră (Materiile Întunecate #1, #2, #3) de Philip Pullman

RECENZIE: Legend, Prodigy, Champion (Legend #1, #2, #3) de Marie Lu

Invitaţia la vals de Mihail Drumeş